Přejít k hlavnímu obsahu
x
Nohy nás nosí, starejte se o ně

Starejme se o to, co nás nosí

Není nic příjemnějšího, než se projít bosí po ranní trávě, plné čerstvé rosy, nebo po vlahém písku omývaném mořem. Ovšem mnohem častěji naše nohy zavíráme do bot, ne vždy ideálních a necháváme je potit se a nosit naše tělo celý den. Čím delší dobu trávíte na nohách, tím větší je šance, že budou »unavené a bolavé« a někdy bývají i »horké a oteklé«. Na druhou stranu nám lékaři doporučují pro zdravé srdce udělat deset tisíc kroků denně. Jenže chůze po tvrdém povrchu nebo dlouhé stání nohám neprospívá. Stejně tak jim neprospívá příliš měkká tenká nebo neprodyšná obuv. A ani permanentní chození na boso není ideální. To vše nechává na našich nohách stopy, se kterými je potřeba zatočit, nechceme-li si vypěstovat nohy ošklivé, zkřivené a nemocné.

Ke zdravým nohám ale stačí jen několik málo pravidelných kroků. Vždyť i naše nohy teď v létě, kdy nosíme hlavně obuv otevřenou a všem je ukazujeme na obdiv, jsou naší vizitkou, stejně jako čisté a upravené ruce.

Péče o nohy doma

Základem by měla být denní péče o nohy doma. A nejde jen o to si nohy umýt a občas ostříhat nehty. Důležité je udržovat zdravou pokožku nohou, zvláště na chodidlech a v okolí nehtů. Proto by ve vybavení koupelen neměly chybět základní domácí pomůcky na pedikúru. To jsou:

Pemza, pilník na nohy

Peeling na nohy

Výživa na nohy

Sprej na nohy, osvěžující prostředky

Silné kleštičky na nehty

Pilník na nehty

Ke každodenní péči by mělo patřit ranní a večerní omytí nohou, řádné osušení, které zamezí vzniku plísní na nohou a osvěžení nohou nějakým deodorantem k tomu určenému (pocení nohou se věnujeme níže). Večer je pak vhodné nohy ještě ošetřit zvláčňujícím krémem, který bude po dlouhém dni pokožku nohy hydratovat, prokrví ji a dodá jí i potřebné vitamíny. Jednou za dva až čtyři týdny by pak mělo následovat ostříhání a zabroušení nehtů na nohou a ošetření případné ztvrdlé kůže na chodidlech a prstech.

Domácí rituál

Jak by taková domácí pedikúrová procedura měla vypadat? Nejprve nohám dopřejte lázeň s horkou vodou, která připraví pokožku na další ošetření. Koupel by měla trvat 10 – 15 minut. Zkuste si do vody kromě koupelové soli přidat také pár kapek citrónu, který pomáhá změkčovat kůži. Poté nohy důkladně osušte. Následně můžete začít s obrušováním zrohovatělé kůže. Ideální je na to pemza, případně skleněný pilník. Nejvíce pozornosti věnujte patám, které jsou namáhány chůzí a dochází zde k častému zrohovatění kůže. Během domácí pedikúry se raději vyvarujte používání »seřezávače«, žiletky nebo břitvy. Nešetrným použitím těchto pomůcek si můžete spíše ublížit. Po úpravě pemzou nebo pilníkem můžete nohy »dobrousit« ještě peelingem. Bohatě vám k tomu postačí i ten tělový.

Dalším krokem je pak úprava nehtů. Nejprve nehty očistěte, odlakujte a teprve pak přikročte ke stříhání. Důležité je použít kvalitní nůžky nebo speciální kleštičky určené přímo na pedikúru. Nehty stříhejte ideálně rovně, aby nezarůstaly. Proti zarůstání je také dobré kupovat si vždy správnou velikost a tvar bot. Pokud nás obuv tlačí, nemůžou nehty správně růst a mají tendence zarůstat. Následovat by měl pilník, kterým nehty uhladíte. Pilujte vždy jedním pohybem, jedním směrem, odshora dolů, aby se nehty netřepily. Na závěr domácí péče nohám prospěje mastný krém, který dodá pokožce finální péči.

A přinášíme i jednu osvědčenou babskou radu: Aby nohy zůstaly krásně měkké, zkuste si je před spaním namasírovat olivovým olejem a vzít si na noc ponožky. Prví výsledky se dostaví hned ráno. Pokud olivovou terapii použijete alespoň dvakrát týdně, zapomenete, co to znamená ztvrdlá pokožka na nohou.

Svěřte nohy odborníkům

Ale ne každý si na domácí péči troufne, nebo nemá nohy tak zdravé, aby péči o ně zvládl sám. Pak je vhodné vyhledat pomoc odborníků. Správný pedikér přizpůsobí péči vašemu aktuálnímu zdraví i stavu vašich nohou.

Prakticky vám nabídne mokrou, nebo suchou pedikúru. Oboje mají své výhody i nevýhody. Častější je mokrá pedikůra, která je podobná jako navrhovaný domácí rituál. Koupel také působí jako příjemný odpočinek pro bolavé nohy a v zimě příjemně prohřeje organismus. Nebezpečí spočívá v přenosu bakterií a plísně, pokud pedikér nedodržuje správné hygienické zásady. Nešika vás navíc může poranit ostrým nástrojem na seřezávání zrohovatělé kůže, ale nestává se to.

Suchá pedikúra je vhodná zvláště pro lidi trpící cukrovkou. Provádí se speciální bruskou s využitím různých frézek k tomu určených. Frézky na suchou pedikúru mají různý tvar a hrubost, lépe se tak odstraňuje zrohovatělá kůže z míst, kam se skalpelem nebo pilníkem nelze dostat. Dobře se tak brousí jizevnatá místa na noze nebo ztenčují ztluštělé nehty. Některé brusky mají odsávání obroušeného prachu a jiné zase stříkají vodu, aby tak i chladily kůži. Jejich nevýhody spočívají v tom, že brusky s odsáváním nemají chlazení kůže a po delším broušení jednoho místa může dojít ke spálení kůže. Zvlhčovací bruska zase obroušenou kůži šíří do okolí a může tak dojít k přenosu plísňových onemocnění.

Nestyďte se! Mnoho lidí se bojí jít k pedikérovi proto, že jejich nohy jsou zanedbané, nebo nejsou zdravé. »Pedikúra se hlavně doporučuje lidem s otlaky a kuřími oky. Lidé, které trápí tyto problémy, vědí, že pokud péči zanedbají, tak můžou mít i velké bolesti. To pak může vést i ke špatnému došlapování při chůzi a následně k problémům s páteří. Ošetření otlaků a kuřích ok může být nepříjemné a trochu i bolestivé, ale většinou vede k velké úlevě,« řekla Petra Vašíčková, zkušená sestra z oboru podiatrie, nyní vyhledávaná pedikérka z centra Relax Švehlovka.

Problém může být u plísní nohou. Plísňových bakterií je velká řada a mají i jiné příznaky. Pokud je plíseň velmi rozsáhlá a třeba i s hnisavými puchýřky tak se pedikúra neprovádí! Provádí se pouze v klidové fázi nemoci. »Odstranit zrohovatělou kůži náchylnou k plísni a ztenčit ztluštělý nehet je přínosem v boji s plísní. Taková pedikúra se provádí s využitím dezinfekčních přípravků na kůži a šetrně tak, aby nedošlo k přenosu nebo rozšíření plísňové infekce,« dodala Vašíčková.

Péče o diabetickou nohu

Diabetici jsou díky pozdním komplikacím své nemoci postiženi různou formou ischémie (zhoršené prokrvení) a neuropatie (zhoršená citlivost). »V důsledku toho jsou rizikovou skupinou v poranění nohou. Při zhoršené citlivosti si mohou na nohách vytvořit ránu, o které nemusí vědět a spolu se zhoršeným prokrvením se rána nemusí hojit a bohužel někdy při zanedbání péče může hrozit i amputace končetiny. Proto by se mělo dbát na prevenci!« varuje pedikérka.

Lidé s cukrovkou by se měli zaměřit na správné obouvání, kvalitní ponožky, prohlížení nohou, správnou pedikúru, včasné ošetření ranky nebo včasné vyhledání lékaře. Obuv by měla být z přírodních materiálů, dostatečně prostorná, uzavřená, s pevnou podrážkou a měkkou vložkou. Ponožky by měly být bavlněné, světlé barvy, bez větších švů a těsných gumiček.

Správná pedikúra by měla být individuální. Většina diabetiků má sušší kůži na nohách náchylnou k plísním, ale můžou mít i různé deformity končetiny, kladívkové prsty, mohou být již po drobných amputacích, kde zátěž těla přechází na jinou část chodidla. Kvůli špatné citlivosti necítí nárůst tvrdé kůže, která by je mohla otlačit a podpořit vznik puchýře, proto by měli péči o nohy provádět pravidelně a docházet na pedikúru. Pedikér by měl vždy vědět, že klient je diabetik a péči tomu přizpůsobit.

Na druhou stranu by nemocní s cukrovkou neměli všechnu péči nechávat na pedikérovi, ale věnovat se péči o vlastní nohy denně i doma. Kromě správného obouvání a prohlížení, by si měli nohy také pravidelně obrušovat pemzou, nehty stříhat do roviny a ne moc krátké, cvičit s nohama, mazat balzámem na nohy pro diabetiky nebo používat antimykotické krémy. Více informací získáte na www.relaxsvehlovka.cz, nebo na telefonním čísle 606542790.

Zvláštní péče o problematické nohy

Když se nohy potí

Potíme se, a v posledních dnech víc, než je zdrávo. Věděli jste ale, že průměrný člověk vypotí během 24 hodin až půl litru vody pouze chodidly? Na toto téma byly prováděny i vědecké studie. Už jen během náročnějšího pochodu vypotíte šálek vody a i při pouhém sezení vypotíte za půl dne půl šálku vody.

Pocení je přirozený mechanismus, který tělu pomáhá vyrovnat se s nadměrnou teplotou. Jenže to s sebou přináší nepříjemné vedlejší projevy, zvláště na nohou – zápach. A zatímco z hlavy, krku a dlaní, dalších silně se potících míst, se pot vypařuje, z uzavřených bot to jde velmi těžko. Jenže zastavit zcela pocení, to také nejde. Takže co s tím?

Odpověď je vcelku snadná. Základem musí být:

  • pravidelná hygiena. Nohy si myjte pravidelně alespoň jednou denně, v případě potřeby i víckrát.
  • ošetřování zhrublé kůže. Ve zhrublé suché kůži se daří bakteriím, které mají zápach nohou na svědomí. Jejich základnu jim zničíte pravidelnou pedikúrou, ať již domácí, nebo od profesionálů.
  • Úprava nehtů. Mnoho potu znamená mnoho vlhkosti. Spojíme-li to se špinavými a zanedbanými nehty, je zde ideální koktejl, pro vznik smrdutých bakterií. V horším případě se mohou ukázat i nebezpečné plísně, které nehty napadnou.
  • Omezení pocení pomocí deodorantů. Drogerie i lékárny nabízejí nepřeberné množství prostředků zamezujících pocení a zápach nohou.

Správná obuv pomůže

Nejlepší je chodit často bosky, protože tak noha lépe větrá. V létě pak co nejčastěji volit otevřené boty a to samozřejmě bez ponožek! V zimě, kdy není vyhnutí a je třeba nosit uzavřenou obuv, pak věnujte pečlivou pozornost jejímu výběru. Nejlepší volbou jsou kožené boty nebo boty s membránou, která nohám umožní »dýchat«.

Technologie v oblasti výroby funkčního prádla neopomíjejí ani ponožky. I když se názory na ideální materiál, který zabraňuje pocení, liší. Někdo doporučuje přírodní ponožky z čisté stoprocentní bavlny, jiné názory tvrdí, že v syntetických ponožkách se bakteriím nedaří a tak nevzniká ani nepříjemný odér. V dnešní době na trhu existují ale i ponožky napuštěné speciálními roztoky proti pocení, nebo ponožky s obsahem stříbra.

Babičky radí stříbro!

Stříbro ale nemusíte mít jen umně vetkáno v ponožkách. O účincích stříbra věděly již naše babičky. Stačí vzít malý stříbrný předmět, např. minci nebo šperk, a vložit jej do obou bot tak, aby nepřekážel při chůzi. Do týdne by se měl problém zmírnit či dokonce přímo vyřešit.

Podle tipů našich babiček pomáhá pocení nohou omezit pravidelná procházka v ranní rose. Babičky si na bolavé nohy také dopřávaly bylinné léčivé koupele. Přísadami, které mají schopnost pocení nohou omezit, jsou například sůl, ocet, hypermangan, šalvěj či dubová kúra. I v tomto případě, jako ve většině předchozích, platí, že každému zabere něco jiného, proto je třeba zkoušet a zkoušet.