Kdy mám nárok na cestu k lékaři sanitkou?
Jistě to znáte, jste po operaci, trpíte malátností nebo máte omezené pohybové schopnosti a cestování veřejnými dopravními prostředky je pro vás problematické. Potřebujete se však dostavit k lékaři na pravidelnou kontrolu či speciální vyšetření, anebo naopak po lékařském zákroku dostat z nemocnice domů. Víte, v jakých případech můžete využít na přepravu sanitku? V dnešních Haló radách vám poradíme, jaké existují možnosti zdravotní přepravy a kterou kdy můžete využít, a to ve spolupráci s Ing. Ivo Krpelanem, odborníkem ze společnosti Falck, jež provozuje záchrannou a dopravní zdravotní službu v několika zemích světa.
Jaké druhy sanitek existují?
Po českých silnicích jezdí několik druhů sanitních vozů, avšak málokdo z nás je dokáže přesně rozlišit. Žluté sanitky s houkačkou a majáčkem všichni důvěrně známe, ty se oficiálně jmenují zdravotnická záchranná služba (ZZS) a jsou provozované orgány státní správy, tedy krajskými úřady a hlavním městem Prahou. V daném regionu zabezpečují tzv. přednemocniční neodkladnou péči. To znamená ošetření akutních případů přímo na místě úrazu nebo náhlého zdravotního selhání a dále v průběhu transportu k dalšímu odbornému ošetření do zdravotnického zařízení.
Další druh sanitky, kterou je možno využít pro dopravu k lékaři či od lékaře, se oficiálně nazývá dopravní zdravotní služba (DZS) nebo také doprava raněných, nemocných a rodiček (DRNR). Tato sanitka může mít různé barvy, ale většinou jsou bílé. Majáček ani houkačku zpravidla nepoužívají, ve výjimečných případech ji však můžou zapnout. Funkci DZS vysvětluje Ivo Krpelan, ředitel společnosti Falck pro střední a východní Evropu, která tyto sanitky provozuje ve čtyřech českých krajích: »Dopravní zdravotní služba nevozí akutní případy ani pacienty v ohrožení života. Zajišťuje bezpečnou přepravu v takových případech, kdy se ze zdravotních důvodů nezvládnete dopravit k lékaři či od něj po vlastní ose. Pomůže při cestě domů z nemocnice, převozu na vyšetření na středisko a zpět domů a dalších podobných situacích.«
Jaké jsou hlavní rozdíly mezi sanitkami?
Hlavní rozdíl spočívá v případech, kdy kterou sanitku využijete. Zdravotnickou záchrannou službu budete volat ve chvíli náhlého neštěstí a kontaktujete ji na lince 155 nebo 112.
Dopravní zdravotní službu použijete při plánovaných cestách spojených s lékařskou péčí a termín přepravy si musíte předem domluvit a objednat. Telefonní kontakt naleznete na webové stránce dispečinku DZS, jež působí v místě vašeho bydliště, nebo vám jej může poskytnout ošetřující lékař, či zdravotnické zařízení.
V jaké situaci je vám dopravní zdravotní služba k dispozici?
DZS využijete, ať již jedete na odborné vyšetření, přijímají vás nebo naopak propouštějí z nemocnice, potřebujete se přepravit do pečovatelského zařízení nebo prostě jen ze zdravotních důvodů nezvládáte cestu ke svému praktickému lékaři.
Nárok na transport sanitkou se řídí českým právním řádem, konkrétně paragrafem č. 36 zákona č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění. Situace vhodné pro využití DZS nám vysvětlil Ivo Krpelan: »Transport se zdravotnickým dohledem by vám měl zajistit váš ošetřující lékař v situaci, kdy není ze zdravotních důvodů vhodné využití jiných druhů přepravy, například kvůli vaší snížené pohyblivosti, malátnosti, infekčnosti daného onemocnění, při pooperačních stavech nebo psychiatrických onemocněních.«
V takových případech je postup následující: »Lékař vystaví Příkaz ke zdravotnímu transportu, na jehož základě je dopravní zdravotní služba proplacena vaší zdravotní pojišťovnou. Tento dokument vyplňuje vždy ten odesílající ošetřující lékař, který poskytnutí zdravotní péče (například odborné vyšetření) požaduje, a vždy platí, že použije sanitku toho zařízení, které je pro danou oblast smluvním partnerem zdravotní pojišťovny. Vy pak žádanku předáte řidiči sanitky, a o nic dalšího se starat nemusíte. Úhradu nákladů za dopravu si vyúčtuje sama zdravotní pojišťovna,« upřesňuje ředitel společnosti Falck.
Jak probíhá převoz dopravní zdravotní službou?
Speciálně školený personál vás vyzvedne přímo u vašich dveří a po celou dobu cesty zajišťuje váš komfortní a bezpečný převoz k lékaři, nebo od lékaře k vám domů.
Sanitky jsou vybaveny profesionální transportní technikou a řidiči proškoleni tak, aby věděli, jakým způsobem vám ve vašem konkrétním zdravotním stavu pomoci.
»Vozy dopravní zdravotní služby jsou vybaveny nejmodernější lékařskou technikou, například polohovatelnými lehátky, zádržnými systémy a podobně. Jsou připraveny i na převoz nepohyblivého pacienta nebo vozíčkáře, pro kterého by převoz autem, taxíkem či MHD nebyl možný, případně vysoce nepohodlný. Posádky DZS navíc samozřejmě umí pacientům v případě potřeby poskytnout odbornou první pomoc,« popisuje vybavení a posádku dopravní zdravotní služby Ivo Krpelan.
Kdy mám na službu nárok?
V první řadě by vám dopravní zdravotní službu měl nabídnout váš ošetřující lékař. Pokud to neudělá, ale vy se cítíte tak, že přepravu sami nezvládnete, můžete o to lékaře požádat.
Další možností je pak zavolat zdravotní pojišťovně a ověřit si u revizního lékaře, zda vaše diagnóza opravdu odpovídá stavu vhodnému pro převoz sanitkou.
»Pokud vám vaše diagnóza neposkytne právo na přepravu DZS proplacenou zdravotní pojišťovnou, i přesto jsou vám k dispozici vozidla DZS, jakožto samoplátcům. Navíc vzhledem k efektivnímu plánování transportů více pacientů najednou jsou smluvní ceny nastaveny tak, že je převoz sanitkou DZS například přibližně o 50 % levnější než doprava prostřednictvím taxi služby,« radí ředitel společnosti Falck.
Cena DZS se odvíjí od různých parametrů a přesnou částku se dozvíte na dispečinku jednotlivých společností.
Na co nezapomenout
Pokud chcete využít DZS, nesmíte zapomenout na to, že musíte mít od lékaře předem vypsanou žádanku. Pokud se jedná o cestu z domova na vyšetření, musí vám poukaz na dopravu dát lékař už dopředu současně se žádankou na dané vyšetření.
Domníváte-li se, že se nezvládnete přepravit sami a potřebujete převoz sanitkou, ale lékař vám to sám nenabídne, je na vás, abyste to lékaři řekli a požádali ho o zajištění převozu z daných důvodů (např. kvůli závratím apod.). Vy jako pacient se sice nemusíte starat o formality, ty za vás vyřizuje lékař, ale zato si musíte pohlídat, že dostanete vše, na co máte nárok.